Wij staan voor u klaar   0314 - 399 088

Hoe belangrijk is een opgeruimd bureau op kantoor en op je thuiswerkplek? Betekent een opgeruimd bureau ook een opgeruimd hoofd? Probeer het uit! Komt het bij jou vaak voor dat je op zoek bent naar spullen die op je bureau liggen, dan is het de hoogste tijd om daar iets aan te doen. Lees 7 tips voor een opgeruimd bureau en innerlijke rust!

 

Tip 1: Maak een begin!

Vaak heb je met een rommelig bureau dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Heb je daar ook last van? Dan kun je het beste gewoon ergens beginnen. Misschien ga je eerst je mailbox opruimen of gooi je oud papier weg. Heb je nog afwas staan of oude post-its op je bureau liggen? Dit opruimen kost weinig tijd en moeite, dus heb je snel resultaat met al een groot effect. Een goed begin!



Begin met het opruimen van je bureauBegin met het opruimen van je bureau





Werk snoeren zoveel mogelijk wegWerk snoeren zoveel mogelijk weg



Tip 2: Werk snoeren zoveel mogelijk weg

Als je rondkijkt op je bureau, dan zie je waarschijnlijk ook snoeren liggen. Bijvoorbeeld snoeren van je computer, van een telefoon of van een laptop. Gelukkig zijn er genoeg tools en mogelijkheden om deze spullen op te ruimen.

Laat bijvoorbeeld een doorvoerpot in je bureau maken waar kabels doorheen kunnen. Zorg dat ze dan onder je bureau begeleid worden met een kabelgoot. Bekijk hier al ons kabelmanagement voor je bureau. Is het mogelijk om draadloos te werken? Dan is dat natuurlijk ook een goede optie!

Tip 3: Gebruik een ladenblok, persoonlijke lade, een kast en meer!

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je bureau op te ruimen (en opgeruimd te houden!). Categoriseer je documenten, stop ze in een ladenblok en ruim pennen en sleutels op in een persoonlijke lade. Heb je veel documenten? Archiveer deze dan in ordners en ruim deze op in een archiefkast. Zo blijft alles netjes opgeruimd en uit zicht!

Sowieso zijn deze tools handig om aan te schaffen als je je bureau wilt opruimen voordat je op vakantie gaat bijvoorbeeld. Lees er meer over in ons blog ‘5 tools voor een clean desk policy’!





Gebruik een persoonlijke ladeGebruik een persoonlijke lade





Organiseer je bureauGeorganiseerd bureau



Tip 4. Organiseer je werkzaamheden

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg dat je je werkzaamheden zo onder controle hebt, dat je bureau geen slagveld wordt. Heb je een creatief proces of moet je diep in de papieren duiken om iets uit te zoeken, dan ontkom je niet aan een beetje chaos op je bureau. Is dit het geval? Zorg dan dat je voldoende tijd inplant, bijvoorbeeld aan het einde van de dag, om alles weer op te ruimen en te ordenen.

Tip 5. Werk meer digitaal en draadloos

Een moderne oplossing die ook nog eens duurzaam aspect in zich heeft: digitaal en draadloos werken! Meer digitaal werken betekent minder papier op je bureau en minder pennen die kwijtraken. En dat betekent ook meer overzicht! Dit geldt trouwens alleen als je ook alles op je computer goed geordend hebt. Je bureau kan netjes zijn, maar een digitaal rommeltje op je computer geeft ook geen rust.

Vergeet je bureaublad op je computer dus ook niet! Maak je bureaublad leeg, organiseer al je documenten goed in mapjes en verwijder oude programma’s en bestanden die je niet meer nodig hebt. Met een opgeruimd bureau en opgeruimde computer kun je een stuk overzichtelijker en gestructureerder werken.





Houdt je bureaublad ook netjes en overzichtelijkHoud je bureaublad ook netjes en overzichtelijk





Een leuk plantje op je bureau doet wonderenEen plantje zorgt voor een fijne sfeer



Tip 6. Maak plaats op je bureau voor leuke dingen!

Een meer opgeruimd bureau betekent ook meer ruimte voor leuke dingen! Heb je een foto van je vriendin of vriend, een tekening van je kind of een foto van een mooie vakantie? Maak dan van je bureau een beetje je thuis en richt je plek zo in dat je iets leuks van jezelf kunt neerzetten.

Tip 7. Houd je bureau netjes en schoon

Zorg dat je je dag goed kunt beginnen. Houd je bureau zo onder controle dat je aan het einde van elke dag het overzicht nog hebt en alles makkelijk kan opruimen. Zo kun je je dag overzichtelijk van start gaan.

Naast dat een opgeruimd bureau rust in je hoofd kan brengen, is hygiëne ook iets waar je goed op moet letten. Een opgeruimd bureau is makkelijker schoon te maken en te houden. Voor jezelf een prettig idee en daarnaast is het erg belangrijk!





Maak je bureau regelmatig even schoonMaak je bureau regelmatig even schoon





Een groen en duurzame kantoorinrichtingEen groen en duurzame kantoorinrichting



Bonustips!

Tip 1

Voor extra innerlijke rust richt je je werkplek zo ergonomisch mogelijk in. Een zit-sta bureau en een ergonomische bureaustoel zorgen voor een betere werkhouding, wat helpt om nek- en rugklachten te voorkomen.

Tip 2

Kies voor duurzaam tweedehands kantoormeubilair! Als je kiest voor tweedehands kantoormeubilair werk je mee aan een duurzame samenleving. Een fijne gedachte om mee te werken aan een milieuvriendelijke toekomst, en je bespaart ook nog eens kosten in vergelijking met nieuw meubilair!

Aan de slag!

Dat waren 7 tips om innerlijke rust te creëren op je werkplek. Ga je meteen aan de slag? Succes! Voor al je kantoormeubilair en extra benodigdheden helpen we je graag, zowel voor je kantoorwerkplek als thuiswerkplek. Heb je vragen of advies nodig? Vraag het onze verkopers!