Persoonlijk advies? Wij staan voor u klaar   0314 - 399 088

Heb jij de opdracht om je oude kantoor interieur een nieuw verfrissend uiterlijk te geven? Het kan zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan is het goed dat je dit blog leest! Want na deze checklist ben jij er klaar voor om je kantoor helemaal compleet in te richten. We helpen je daarbij graag een handje. Vraag ons om advies!



1. Bepaal wat je wilt uitstralen

Richt je een advocatenkantoor of een financieel kantoor in? Dan ga je bij het inrichten meer de richting op van een strak en zakelijk kantoor interieur. Werk je in een reclamebureau of ander creatief bedrijf? Dan besteed je juist extra veel aandacht aan een indrukwekkende en leuke aankleding van je kantoor. Kijk naar de laatste interieurtrends en je ziet wat je te doen staat! In een kantoor met design kantoormeubelen zie je weer veel bijzondere vormen, materialen en kleuren terug. Absoluut geen standaard inrichting, maar een kantoor interieur waar je je ogen uitkijkt. Maakt het je niet veel uit hoe je kantoor er uit moet komen te zien? Kies dan voor een functionele inrichting met ergonomisch meubilair, zodat iedereen zo goed mogelijk zijn werk kan uitvoeren. Het bepalen van wat je wilt uitstralen is in ieder geval een goed uitgangspunt om te beginnen met je kantoorinrichting!

2. Welk meubilair heb je nodig?

Een professionele uitstraling krijg je met eenheid. Dus dan kun je denken aan allemaal dezelfde bureaus in een nette overzichtelijke opstelling, in neutrale kleuren. Wil je het beste voor je werknemers dan kies je voor ergonomische bureaustoelen en ergonomische zit-sta bureaus. Vergeet bijvoorbeeld ook niet kasten, ladekastjes en monitorarmen. Wat voor soort werk wordt er gedaan? Als je in een ingenieursbedrijf werkt waar veel met papier gewerkt wordt, dan zit je prettiger aan een groot hoekbureau. Ben je een docent op school en werk je vooral digitaal? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan een klein rechthoekbureau dat makkelijk (elektrisch!) te verstellen is. Ga je ook een kantoor inrichten? Heb je ongeveer in je hoofd welk meubilair je nodig hebt? Maak een lijstje!







Kantoortuin, achterhaald of de toekomst voor iedereen?

3. Kies de juiste indeling

Hoe kies je de indeling van je kantoorruimte? Als het goed is heb je nu al een beetje een beeld hoe je kantoor er uit gaat zien. Zet je bureaus apart of in groepen tegenover en naast elkaar? In een kleine kantoorruimte zet je maximaal 4 tot 6 bureaus, terwijl je in een kantoortuin veel meer bureaus zet in meerdere groepen. Is dit laatste het geval? Zet dan iedereen bij elkaar die veel met elkaar te maken heeft. Of zet de werknemers die geconcentreerd moeten werken bij elkaar en de werknemers die veel bellen ook bij elkaar. Nog een tip: je kunt een 2D of 3D tekening laten maken van het eindresultaat. Dan kun je precies zien of alles past en kom je niet voor verrassingen te staan.



4. Hoe staat het met de akoestiek?

Niks is zo erg als bellende of pratende collega’s, een te harde radio of andere omgevingsgeluiden als je geconcentreerd probeert te werken. Helaas kun je sommige geluiden niet voorkomen. Daarom zijn er akoestische middelen om geconcentreerd je werkdag door te komen. Je hebt akoestische wandpanelen en akoestische scheidingswanden, maar ook natuurlijke wanddecoratie. Scheidingswanden kun je makkelijk plaatsen in elk interieur. Ze worden gemonteerd op bureaus en zorgen hierbij voor extra privacy en absorberen de geluiden om je heen. Akoestische panelen zijn meer geschikt voor open kantoorruimtes. Hiermee kun je namelijk verschillende werkplekken van elkaar scheiden. Op deze manier heb je dus ook meer privacy en dempt een paneel het geluid. Akoestische wanddecoratie kun je eigenlijk overal goed plaatsen en in elk interieur plaatsen, of je nu een grote of kleine kantoorruimte hebt. Staat ook nog eens leuk aan de muur! Kun jij je slecht concentreren door geluiden op het kantoor? Lees dan eens ons blog: Geluidsdemping kantoor.



5. Meer groen op je kantoor

Een kantoor kan niet zonder een leuke plant, of beter, een hoop planten! Planten zijn niet alleen leuk, ze hebben ook een positief en rustgevend effect op werknemers. Hoe je op een mooie manier een groen kantoor creëert? Dat kan met eenvoudige plantenbakken of kasten met geïntegreerde plantenbakken. Planten zorgen voor een hogere en aangename luchtvochtigheid en geven een sfeervolle uitstraling. Daarnaast hebben planten hebben ook een akoestische functie en kun je er prima werkplekken mee afscheiden in een grote open kantoorruimte.

6. Sfeer en aankleding

Wat doe je met de vloeren, wanden en verlichting? En wat zet je nog meer in je kantoor behalve meubilair? Een laminaat vloer geeft een warmere sfeer dan tegels. Wil je een strakke uitstraling dan kies je misschien eerder voor veel wit in je kantoor interieur. Wat je nog meer in je kantoor kunt zetten om je kantoor aan te kleden:

  • Leuke planten in plantenbakken, of hangplanten
  • Een design boekenkast of kleine bijzettafeltjes
  • Het bedrijfslogo of inspirerende tekst op de wand
  • Een mooi of vrolijk vloerkleed
  • Schilderijen of foto’s aan de wand
  • Een prikbord aan de wand
  • Een schaal met fruit of andere tussendoortjes





Sfeerimpressie kantoor

En niet te vergeten: verlichting! Het maakt of breekt je kantoor interieur. Zoals felle TL-verlichting een ruimte een onaangenaam gevoel geeft, zijn daglichtlampen en sfeerverlichting perfect om een kantoor interieur levendig te maken. Hulp nodig bij het kiezen van de juiste verlichting? Een expert kan je helpen om de juiste keuze te maken!





Voor welke kleur kies jij?

7. Welke kleur kies je?

Welke kleuren ga je kiezen voor je kantoor interieur? Handig is om hierbij een kleurenpalet te gebruiken waar alle kleuren bij elkaar staan die goed bij elkaar passen. Een neutraal en rustig kantoor interieur creëer je met veel lichte kleuren. Kijk hierbij uit dat het kantoor dan niet te ‘clean’ wordt, want dat kan juist weer een kil effect krijgen. Rood, oranje en geel zijn echt uitspringende kleuren. Maar wil je liever een kantoor waar werknemers zich kunnen concentreren? Dan kun je beter voor rustgevende kleuren kiezen zoals groen of blauw. Wil je toch graag felle en opvallende kleuren gebruiken, gebruik deze kleuren dan bijvoorbeeld voor kleine accenten, zoals wanddecoratie. Weet je niet goed welke kleuren je het beste kunt kiezen? Ga dan voor neutrale kleuren zoals wit, zwart, grijs en bruin. Dat is altijd goed! Tip: maak je kantoor interieur uniek door je eigen huisstijlkleuren als basis te gebruiken.



8. Hoe staat het met het binnenklimaat?

Goede luchtkwaliteit is noodzakelijk voor een gezonde werkomgeving. Bij een slecht binnenklimaat kan het namelijk voorkomen dat werknemers last krijgen van jeukende ogen, slaperigheid en hoofdpijn. De vervuiling bestaat uit stofdeeltjes en uitstoot van apparatuur, maar ook het ademen van mensen en stoffen die vrijkomen tijdens werkprocessen. Manieren om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn:

  • Een luchtventilatiesysteem
  • Luchtzuiverende kantoorplanten
  • Een 'clean desk policy', een leeg bureau kan makkelijk stofvrij gemaakt worden
  • een gladde, makkelijk te reinigen vloerbedekking





''Clean desk policy''

9. Kantoorartikelen en accessoires

Zit je goed op je werkplek? Dan zijn er nog een paar puntjes voor je om op de i te zetten. Maak je kantoor startklaar met de benodigde kantoorartikelen en accessoires:

  • Pennen
  • Pennenbak
  • Post its
  • Onderlegger
  • Brievenbakje
  • Boekensteun
  • Prullenmand
  • Kaartenbak
  • Perforator
  • Papercliphouder
  • Paperclips
  • Envelopstandaard
  • Plakband
  • Plakbandhouder
  • Nietmachine
  • Nietjes



10. Wat is je budget?

Hoeveel heb je ongeveer te besteden als je kijkt naar de volledige inrichting van het kantoor? Het kan zijn dat je op bepaalde dingen moet gaan besparen. Of je kiest bewust voor besparen, door voor duurzaam te kiezen! Je kunt namelijk heel goed kosten besparen met het kopen van goede kwalitatieve tweedehands kantoormeubelen. Bij ons vind je Hergebruik meubilair van A-merken dat goed gecontroleerd en gereinigd is. We krijgen regelmatig Hergebruik producten binnen. Kom langs in onze showroom of neem een kijkje op onze website. Kun je weer wat meer uitgeven aan leuke aankleding van je kantoor. En je bent bezig met circulair ondernemen! Waarom? Omdat je met Hergebruik meubilair goedkoper uit bent en tegelijkertijd meewerkt aan een duurzamere en circulaire samenleving.

Wat is je budget?





Onze eigen monteurs gaan niet eerder weg totdat de klant tevreden is

11. Alles besteld of gekocht, wat nu?

Mooi, je hebt dus alles bij elkaar om een mooi kantoor in te richten. Daar stopt het alleen niet bij. Want heb je ook alles geregeld met de levering en wordt alles ook gemonteerd? Heb je nog oude spullen die het kantoor uit moeten? Daar komt nog een hoop bij kijken!

Gelukkig heb je bij Multi Ratio de keuze om je gekochte meubilair te laten monteren door onze eigen monteurs, maar is er ook de mogelijkheid om het oude meubilair bij je op te halen. Zo kun jij je voornamelijk bezighouden met de rest van het kantoor interieur!



Advies over kantoor interieur?

Hopelijk ben je met dit blog goed op weg gekomen om van jouw kantoorruimte het kantoor interieur te maken wat perfect bij je bedrijf past. Heb je vragen, informatie of advies nodig van ervaren kantoorinrichters? Onze verkopers hebben ruime ervaring en helpen je graag! Bel 0314 201 762 voor meer informatie en advies op maat of vul onderstaand formulier in.

Advies op maat

Vraag vrijblijvend advies aan!